|
Narciarstwo
●
Historia narciarstwa
● Narciarstwo współczesne
● Rodzaje nart
●
Dobór sprzętu
● Ubiór
● Trasy narciarskie
●
Bezpieczeństwo na stoku
●
Kurs narciarski
● Stoki i wyciągi
● Porady
● Kodeks narciarski
●
Galeria
Informator turystyczna
●
Miejscowości
●
Regiony
Polecamy
●
fotografia ślubna
●
szczyrk.org.pl
●
tryton.info
● czarterjachtow.com.pl
● nurkomania.pl
●
nurkowanie.net.pl
● myslistwo.com
● zeglarstwo.net.pl
● wedkarstwo.net.pl
● lowiectwo.com.pl
● sokolnictwo.com
● hippika.pl
●
szkolaprzetrwania.com
Ogłoszenia Gratis
●
narciarstwo.net.pl
|
Kurs narciarski - pierwsza
lekcja
W tym temacie postaramy się
przedstawić jak w przybliżeniu wygląda
lekcja dla osoby mającej
pierwszy kontakt z nartami.
Po omówieniu podstawowych
zasad bezpieczeństwa oraz krótkim instruktażu wpinania i
wypinania nart, wyznaczamy sobie pierwszy cel.
Opanowanie poruszania się na
nartach w terenie płaskim. Próbujemy go osiągnąć poprzez
wykonywanie następujących zadań:
-
Oswojenie
się ze sprzętem i środowiskiem
-
Doskonalenie równowagi na nartach oraz zapoznanie z
poślizgiem
-
Opanowanie
przemieszczania się w płaskim terenie
-
Opanowanie
zmian ustawienia się względem linii spadku stoku
-
Nauka
bezpiecznego upadania i podnoszenia się
Jeżeli umiemy już swobodnie
się poruszać na nartach, to przystępujemy do
realizacji drugiego celu, jakim jest:
Opanowanie jazdy na bardzo
łatwych trasach z małą prędkością poprzez:
-
Opanowanie
podchodzenia
-
Zjazd w
linii spadku stoku
-
Opanowanie
podstawowego sposobu zatrzymania jakim jest pług
-
Wykonanie
pierwszych łuków płużnych
-
Wyjazd
wyciągiem.
Wyżej omawiane cele i zadania
są ułożone z narastającą trudnością. Wykonanie wszystkich
zadań nie jest oczywiście konieczne. Liczy się przede
wszystkim cel i im szybciej jest osiągnięty tym lepiej.
Kurs narciarski w
pigułce
Prawidłowa pozycja
Spróbujemy udzielić Ci porad mając świadomość, że patrzący w
dół górki, doświadczony instruktor i stawiający pierwsze
kroki na śniegu uczeń widzą coś zupełnie innego; nowicjusz -
przepaść, a wytrawny narciarz - lekko nachylony stoczek.
Kilka niezbędnych terminów narciarskich:
* Linia spadku stoku - linia wzdłuż stoku, prostopadła do
jego podstawy, kąt pomiędzy nią a jej rzutem pionowym
wyznacza nachylenie stoku
* Ześlizg - narty dryfują (zsuwają) się po stoku
* Pług - ułożenie nart na kształt litery "V" pozwalające na
ześlizg w dół stoku
* Narta dolna (zewnętrzna) - narta znajdująca się dalej od
środka skrętu
* Narta górna (wewnętrzna) - narta znajdująca się bliżej do
środka skrętu
* Skręt - zawinięta w bibułkę porcja tytoniu
* Skręt cięty - prowadzenie nart w skręcie na krawędziach,
bez ześlizgu
* Skręt dostokowy - skręt na nartach, w którym odjeżdżasz od
linii spadku stoku
* Skręt odstokowy - skręt na nartach, w którym dojeżdżasz do
linii spadku stoku.
Jak rozpocząć by pierwszy kontakt z nartami nie okazał się
być ostatnim?
Spróbujemy udzielić Ci porad mając świadomość, że patrzący w
dół górki, doświadczony instruktor i stawiający pierwsze
kroki na śniegu uczeń widzą coś zupełnie innego; nowicjusz -
przepaść, a wytrawny narciarz - lekko nachylony stoczek.
Rada pierwsza,
wybierz bardzo łagodną górkę, taką, z której zanadto nie
rozpędzisz się, a jeszcze lepiej z przeciwstokiem, który
okazać się może najlepszym hamulcem. Stawianie pierwszych
kroków na czerwonych trasach to jak skok do głębokiej wody
bez umiejętności pływania. Dobrze, jeśli kolejka wioząca Cię
na górę jest krzesełkowa, choć na oślej łączce i na orczyku
też powinieneś sobie poradzić, jeśli tylko spędzisz kilka
minut na oswojeniu się z deskami. Lepiej jednak, jeśli
pierwszy zjazd poprzedzony zostanie wdrapaniem się na górkę
z przypiętymi do nóg nartami o własnych siłach, deski
przestaną Cię więzić i załatwisz sobie rozgrzewkę.
Rada druga,
na stoku pojawiasz się wyekwipowany w odpowiedni dla Ciebie
sprzęt:
- narty typu allround (uniwersalne) o długości 15 - 20 cm
krótszej od wzrostu (chyba, że masz . lekką nadwagę, wtedy
dodajesz 5 cm) i to nie te najdroższe, zwykle przeznaczone
dla zaawansowanych narciarzy, zachowasz kilka złotych w
kieszeni a narty nie skierują Cię w krzaki
- wiązania o sile wypięcia (sprężyna) dostosowanej do Twojej
wagi i ustawione przez serwis narciarski (chcesz jeździć na
nartach a nie toboganem)
- miękkie, wygodne buty (znów kilka złotych w kieszeni i
brak obtarć spowodowanych twardą konstrukcją buta
sportowego).
Rada trzecia i ostatnia,
rozpoczynasz naukę będąc przygotowanym do niej fizycznie.
1. Ćwiczenia w siłowni domowej przy użyciu
wyspecjalizowanego sprzętu takiego jak:
- krzesła i drążek w drzwiach: ćwiczysz barki, klatkę
piersiową, ręce - ich siły będziesz potrzebował do
podchodzenia na nartach pod górę z powodu awarii wyciągu,
- ściana, żona, koleżanka, plecak: ćwiczysz uda - kiedyś
jednak zaczniesz jeździć.
2. Rower - podziękujesz mu za kondycję Eurypidesa i
przypomnisz sobie jak wygląda przyroda, na nartach ujrzysz
więcej.
3. Jeśli nie posiadasz roweru bądź twardy, wybierz się na
jogging.
Po rozgrzewce (nawet po kilkuminutowym, intensywnym marszu z
nartami na ramieniu) znacznie maleje ryzyko kontuzji.
Ruszamy w teren.
Uzbrojony w terminologię, przygotowany fizycznie, z
precyzyjnie dobranym sprzętem stajesz na cudownym, szerokim,
leciusieńko nachylonym, bezludnym stoku, którego kusząca
biel skrzy się w promieniach słońca.
Zaraz, zaraz a zapoznałeś się z zasadami bezpieczeństwa?
Przeczytaj kilka zdań Międzynarodowego Dekalogu
Narciarskiego FIS i weź je sobie do serca, one wynikają z
wieloletniej praktyki:
1. Każdy narciarz powinien zachować się w taki sposób, aby
nie stwarzać niebezpieczeństwa dla innej osoby i nie
powodować żadnej szkody.
2. Narciarz może zjeżdżać z szybkością stosowną do swoich
umiejętności, rodzaju i stanu trasy oraz pogody
3. Znajdujący się na stoku narciarz, który za względu na
lepszą widoczność z góry, dysponuje większą możliwością
wyboru trasy jazdy, musi wybrać taki tor jazdy, aby uniknąć
wszelkiej możliwości zderzenia z narciarzem znajdującym się
poniżej na stoku.
4. Wyprzedzanie może następować zarówno po stronie
dostokowej jak i odstokowej, po stronie prawej lub lewej,
lecz w takiej odległości, która pozwoli uniknąć potrącenia
wyprzedzanego.
5. Narciarz, który przystępuje do zjazdu na trasie lub pólku
narciarskim, powinien sprawdzić, patrząc w górę i w dół, czy
nie spowoduje niebezpieczeństwa dla siebie i innych. To samo
obowiązuje go przy każdym ruszaniu z miejsca lub po
chwilowym zatrzymaniu.
6. Tylko w razie absolutnej konieczności narciarz może
zatrzymać się na trasie zjazdu, zwłaszcza w miejscach zwężeń
i miejscach o ograniczonej widoczności. Po ewentualnym
upadku narciarz winien usunąć się z toru jazdy, tak szybko
jak jest to możliwe.
7. Narciarz powinien podchodzić tylko poboczem trasy, a w
przypadku złej widoczności powinien zejść zupełnie z trasy.
To samo zachowanie obowiązuje narciarzy, którzy pieszo
schodzą w dół.
8. Każdy narciarz winien stosować się do znaków
narciarskich, ustawionych na trasach.
9. W razie powstania wypadku każdy, kto znajdzie się w
pobliżu, powinien udzielić poszkodowanym pomocy.
10. Każda osoba zamieszana w wypadek, lub będąca jego
świadkiem, jest zobowiązana podać swoje dane osobowe.
No dobrze, jeśli wykułeś kodeks to wyciągnij kask z plecaka
i radzimy Ci włóż go na głowę, a jeśli jesteś małolatem zrób
to koniecznie bo dopiero wtedy będziesz gotów do zajęć
praktycznych.
Pozycja:
Narty rozstawione na szerokość bioder (na początku nauki
nawet nieco szerzej), kolana i biodra lekko ugięte tak by
rzut Twojego środka ciężkości wylądował między butami, tym
samym narty zostaną obciążone ciężarem Twojego ciała
równomiernie. Przeciążanie przodów lub tyłów nart jest
błędem. Ręce ugięte w stawie łokciowym, nieco przed sobą.
Czy zdecydujesz się na kije zależy tylko od Ciebie. Zrób tak
byś czuł się komfortowo (choć czy z kijami czy bez, będziesz
nie swój). Twoja pozycja w jeździe powinna być zawsze
frontalna, korpus ustawiony prostopadle do nart, nie skręcaj
ciała.
Pług:
Ustaw się w linii spadku stoku, zbliż dzioby nart do siebie
rozstawiając ich tyły daleko, kolana skierowane ku sobie.
Zaczynasz zsuwać się w dół. Prędkość zsuwania regulujesz
rozsunięciem tyłów nart i stopniem zbliżenia kolan. Sam
przekonaj się jak to działa. Przecież nie powiemy Ci
wszystkiego, bądź odkrywcą.
Łuki płużne:
Jazda wzdłuż linii spadku stoku to mała frajda, czas skręcić
tu i tam. Dotknij obiema rękoma jednego z kolan naciskając
je mocniej do wewnątrz, wywarta zostaje presja na nartę,
która, co wyraźnie odczujesz, rozpoczyna skręt. Naciskając
prawą nartę skręcisz w lewo i odwrotnie, naciskając lewą
skręcisz w prawo.
To właśnie teraz zaczyna się zabawa. Ćwicz długo, próbując
wyczuć narty, posłuchaj ich.
Jazda w skos stoku:
Nauczyłeś się zmieniać kierunek jazdy i sterować prędkością.
Spróbuj teraz, jadąc w skos stoku, zrezygnować na chwilkę z
pługu i przyjąć równoległe ułożenie nart. Zrób to, jeśli
uznasz, że Twoja prędkość jazdy jest pod kontrolą.
Zwróć uwagę by narty nie ześlizgiwały się a poruszały
płynnie na krawędziach. W tym celu zachowaj pozycję lekko
poszerzoną (nogi od kolan w dół ustawione równolegle do
siebie), dłonie oprzyj o kolana naciskając je lekko w górę
stoku. W tej pozycji narta górna ustawiona jest na
zewnętrznej krawędzi a dolna na wewnętrznej. Jeśli uda Ci
się jazda na krawędziach wyraźnie poczujesz, że skręcasz.
Kontynuuj jazdę aż do zatrzymania pod stok. Teraz
korzystając z nabytej umiejętności (łuki płużne) zmień
kierunek ustawienia i rozpocznij ćwiczenie jazdy w skos
stoku w stronę przeciwną.
Jeśli już wycinasz śliczne łuki a pozostawiony za Tobą ślad
to perfekcyjne "szyny" pogratuluj sobie, oto nauczyłeś się
skrętu dostokowego. Teraz możesz zrezygnować z zatrzymywania
się i płynnie, pługiem, zmieniać kierunek jazdy w trakcie
dalszego doskonalenia tego skrętu.
Skręt równoległy, odstokowy:
Oddalać się od linii spadku stoku oznacza zmniejszać
prędkość. To już potrafisz znakomicie, czas więc podjąć
największe wyzwanie, jakie jest przed Tobą, to znaczy
odważyć się przejechać linię spadku stoku nie pługiem a na
krawędziach nart ustawionych równolegle.
Zrób to tak: jadąc w skos stoku, kiedy Twoja kontrola
prędkości będzie pełna odstaw nieco górną nartę, oprzyj
dłonie na kolanie, pod którym jedzie ta właśnie narta i
naciśnij je w dół stoku. Narta górna w tej sytuacji zmieni
krawędź swojej jazdy z zewnętrznej na wewnętrzną. Ty ze
stoickim spokojem zdaj się na pracę tej narty, którą ona
niechybnie sama wykona. Skieruje Cię mianowicie do linii
spadku stoku. Druga narta niech na razie stanowi dla Ciebie
wyłącznie podparcie. Pilnuj tej, która zainicjowała skręt aż
do momentu, gdy przejedziesz linię spadku stoku i
przestaniesz nabierać prędkości.
To oznacza, że dokonałeś skrętu odstokowego i teraz możesz
znów pewnie stanąć na obu nartach (wewnętrzna krawędź dolnej
narty i zewnętrzna górnej). Jeszcze sobie nie gratuluj,
czeka Cię wiele takich ćwiczeń zanim zainicjujesz ten skręt
obiema nartami równocześnie a o to właśnie chodzi.
Kilka uwag końcowych:
W 1992 roku pojawiły się w sprzedaży narty taliowane
(karvingowe). Od tego momentu do dziś trwa rozwój techniki
pozwalającej na wyciągnięcie z tych nart maksimum
możliwości. Ideał jest znany: ciągła, płynna jazda na
krawędziach, bez ześlizgu z jednakowym dociśnięciem obu nart
do śniegu na całej długości jazdy.
Nowa konstrukcja nart nie spowodowała oczywiście odejścia do
lamusa tzw. klasycznej techniki jazdy ze względu na fakt, że
technika w pełni "cięta", karvingowa nie w każdych warunkach
jest możliwa do zastosowania i nie wyczerpuje całej palety
możliwych narciarskich zabaw na stoku.
Dziś zauważalny jest brak monolitycznego programu szkolenia
będącego fuzją obecnie znanych sposobów jazdy. Powyższe,
bardzo skrótowe porady nie mają na celu przybliżyć techniki
klasycznej, karvingowej czy jakiejkolwiek innej. Chcemy by
każdy, kto przeczyta tych kilka zdań zbliżył się do śniegu,
rozpoczął naukę nie techniki takiej czy owakiej, a po prostu
naukę jazdy na nartach.
Żywimy nadzieję, że garść naszych wskazań, choć troszkę
pomoże Wam w tym.
|
|